Gleden sitrer i kroppen, kofferten har vært pakket i nesten en uke og du gleder deg til å reise av sted på drømmeferien. På flyplassen får du beskjed om at flyet er forsinket. Det å bli sittende på flyplassen, og tapt ferietid, er irriterende. Kanskje er det usikkert om når du kommer frem til destinasjonen, eller om du kommer det av sted fra mellomlanding. Samtidig er det veldig lite informasjon fra flyselskapet, og det er så vidt du får dekket kostnaden på mat og drikke.
Tidligere henvendte du deg gjerne direkte til flyselskapet om det oppstod forsinkelser eller kanselleringer. Nå er det flere selskaper som står i kø for å hjelpe deg. Ett av disse er AirHelp, som gjerne forteller deg hvilke rettigheter du som flypassasjer har dersom flyet ditt blir forsinket.
Noen flyselskaper er flinkere til å ta vare på sine reisende enn andre. Da flyet som skulle ta meg hjem fra Chicago ble forsinket med over seks timer, fikk jeg voucher til både mat og drikke, telefonkort til å ringe hjem for å informere familie, ombooking fra Amsterdam til Oslo med oppgradering og en voucher på 600 euro som kunne brukes ved neste bestilling.
Da flyet med et lavprisselskap ble omdirigert fra Rygge til Torp (uten noen forklaring fra kaptein eller mannskap) ble alle passasjer lovet både kompensasjon og buss til fra Torp til Rygge. Særlig.
Da vi landet på Torp var verken representanter fra flyselskapet eller noen buss å se. Etter nesten en time med virring rundt for å finne noen som kunne hjelpe og flere telefoner til selskapet, ga vi rett og slett opp. Det ble taxi til Horten, ferje til Moss og enorm takknemlighet til pappa som hentet oss der.
Flybillettene til Brussel koster 300 kroner tur/retur. Taxituren fra Torp til Horten kostet 1200 kroner (riktignok fordelt på fire personer siden vi delte med to andre reisende fra flyet).
Vel hjemme ble det utallige mailer og telefoner til flyselskapet: Mailen forble ubesvart – hjelpen og kompensasjonen vi ble lovet på telefon uteble.
Hadde vi bare visst om selskapet AirHelp, som spesialiserer seg på å hjelpe reisende i nød, og som gjerne tar opp kampen mot flyselskapene for deg.
AirHelp hjelper deg
Firmaet så dagens lys i 2013, og har hittil hjulpet mer enn 13 millioner passasjer med å forstå rettighetene sine og sikre kompensasjon om du opplever forsinket fly, overbookede eller innstilte flyvninger.
AirHelp er blitt ett av verdens største forkjempere for flypassasjerers rettigheter. De har mer enn 700 ansatte i over 30 land, og bistår deg på 16 språk.
Deres styrke er at de gjerne tar flyselskapet til retten, og de jobber for å påvirke myndigheter og flyselskaper med å innføre bedre rettigheter for passasjerene.
Du kan sende inn klage enten online på hjemmesiden eller via appen deres.
Denne lastes ned i App Store eller Google Play.
Løsningen er enkel og rask, og du får fort svar på om du har krav på erstatning eller kompensasjon før du setter i gang prosessen.
Klikk deg inn på hjemmesiden (eller appen) og legg inn følgende:
- Avreiseflyplass
- Destinasjon
- Forsinkelse
- Når du kom frem til destinasjonen
Du får svar på hva du har rett på med en gang.
Viser det seg at du har rett på erstatning eller kompensasjon, må du gjennomføre følgende steg:
- Registrer hendelsen du søker erstatning for
- Last opp nødvendig dokumentasjon
- La AirHelp gjøre det de er best på: Nemlig jobben sin
Dette er en enkel prosess, med en brukervennlig opplevelse. Har du noen spørsmål om saken din, tar det ikke lang tid å komme i kontakt med AirHelp.
Hva er dine rettigheter ved flyforsinkelser?
Det er flere ting som avgjør hva du har rett på ved flyforsinkelser: Lengden på reisen og hvor lang tid forsinkelsen er på.
Stort sett har du rett på forpleining, som vanligvis betyr mat og drikke.
Hvis forsinkelsen er på mer enn 5 timer, skal du bli tilbudt refusjon av flybilletten for den delen av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billettprisen dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen.
Velger du refusjon av billettkostnaden kan du i tillegg kreve returflygning tilbake til avreisestedet.
Hvor mye er kompensasjonen på?
Det er standardiserte satser på hvor mye økonomisk kompensasjon du har rett på.
Dette er kompensasjon du har krav på – uavhengig av om du har lidd et økonomisk tap eller ikke.
Standardsatsene er som følger:
- 250 euro på alle flygninger opptil 1500 km
- 400 euro på alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og alle flygninger mellom 1500 og 3500 km
- 600 euro på alle øvrige flygninger
Vær oppmerksom på at standardsatsene for et forsinket fly kan reduseres med 50 prosent om du tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet, og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt med mer enn:
- 2 timer på flygninger opptil 1500 km.
- 3 timer for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km.
- 4 timer på alle øvrige flygninger.
Ingen regel uten unntak
Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til forsinket fly eller innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått. Dette gjelder selv om alle rimelige tiltak er bli tatt.
For eksempel dårlig vær som forhindrer flytrafikken, streik eller andre uforutsette hendelser som ligger utenfor flyselskapets kontroll.
Andre unntak som ikke gir grunn til kompensasjon eller erstatning:
- Du får beskjed om innstillingen senest 14 dager før avgang
- Du blir informert om innstillingen mellom 14 og 7 dager før avgang – og samtidig får tilbud om ombooking slik at du kan reise høyst 2 timer før opprinnelig planlagt avgangstid, og komme frem til det endelige bestemmelsesstedet senest 4 timer etter opprinnelig planlagt ankomsttid.
- Du blir informert om innstillingen mindre enn 7 dager før avgang – og samtidig får tilbud om ombooking som innebærer at du kan reise høyst 1 time før planlagt avgangstid og ankomme bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsttid.
Har du lidd økonomisk tap?
Kan du dokumentere et økonomisk tap som er større enn den standardiserte kompensasjonen, kan du også kreve erstatning for dette. Dette forutsetter at årsaken til forsinket fly ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det påførte økonomiske tapet være en sannsynlig følge av innstillingen.
Har du opplevd flyforsinkelser eller kansellering, skal du først kontakte flyselskapet. Fungerer ikke dette, er det bare å ta kontakt med AirHelp, som hjelper deg videre.
De retter altså kravet mot flyselskapet på dine vegne. De skal kun ha betalt om du får en erstatning eller kompensasjon.
Husk å les betingelsene nøye
Summen som oppgis som kompensasjon i kalkulatoren er brutto utbetaling: Det du får tilbake før du har betalt selskapet for jobben.
Her er det viktig å lese betingelsene og alt som står med liten skrift, små bokstaver og/eller kursiv før du bestemmer deg.
Med andre ord: Du er selv ansvarlig for å lese deg opp før du velger om du skal sette bort jobben.
Sjekk her om du krav på kompensasjon
Dette gjør du dersom du har opplevd flyforsinkelser:
- Ta vare på ombordstigningskortet ditt og andre reisedokumenter
- Ved flyforsinkelser: Spør hvorfor flyet er forsinket – få detaljer
- Noter den faktiske ankomsttiden til din endelige destinasjon
- Be flyselskapet om å tilby måltider og forfriskninger
- Ikke skriv under på noe eller godta noen tilbud som kan oppheve rettighetene dine ved forsinkede fly
- Velg å vente eller avvise det hvis forsinkelsen er på over 5 timer
- Få flyselskapet til å gi deg et hotellrom
- Ta vare på kvitteringer hvis du har eventuelle ekstrautgifter som følge av forsinkelsen
- Se om forsinkelsen omfattes av kompensasjonsrettigheter
LES MER OM DINE RETTIGHETER SOM FLYPASSASJER: