Reiseblogg, Norge, kanalcruise, Unike Reiser

Solen skinner, endene kvekker rundt oss og MS Brekke er klar for nok en tur. Passasjerene ønskes velkommen om bord av Signe, ikledd en stilfull marineuniform. Under solens varme stråler er vi klare for en unik reise gjennom Norges eldste kanalsystem.

Den blåhvite damen, med kaptein Jens bak roret, kaster loss fra Tangen brygge. En tre timer lang seiltur er i gang. Vi ser frem til å senke skuldrene, nyte vakker natur og til å bli løftet opp og ned i slusene.

Vinden tar seg opp litt opp og rusker mildt i akterflagget mens MS Brekke tar oss over Femsjøen. På venstre side peker kapteinen ut et enormt fiskeørnrede. Det blir liv i kanalfarerne, som alle speider etter den majestetiske rovfuglen. Men fuglene har tatt sommerferie og redet er tomt.

Solen steker og på menyen står en rekke fristelser: Baguetter, toast, muffins, desserter og is samt en rekke godsaker i glasset.
Det meste av maten leveres av lokale aktør, så du koser deg med kortreist mat og støtter små aktører i Halden og omegn. Mat serveres også på tallerkener av palmeblader, og er dermed nedbrytbart.

En bestselger er Reketallerken, som inkluderer 500 gram skallreker servert med aioli, majones, dill, sitron, brød og smør.
Legg så til en pannacotta med jordbærsaus, og matopplevelsen er komplett.
Husk å bestille Reketallerken og dessert sammen med billetten!

Reiseblogg, Norge, kanalcruise, Unike Reiser

Seiltur gjennom historien
Båten vi befinner oss på i dag har en lang historie. Akkurat som kanalen vi seiler på.

Passasjerbåten ble bygd i Tyskland i 1965 og seilte rundt på ulike elver frem til 1985. Da hadde haldenseren og busseier Odd Berg fattet interesse for Haldenkanalen, og var på jakt etter en båt som passet perfekt for oppgaven. Berg fikk fraktet båten til Halden, hvor hun fikk navnet Turisten, oppkalt etter kanalens gamle dampbåt. I 1986 kastet hun loss for første gang i Norge.

Den gamle dampbåten ble senket i Femsjøen i 1967. Men i 1997 ble DS Turisten hevet, restaurert og flyttet til Halden/Tistedal i 2009. I den forbindelse tok hun tilbake sitt opprinnelige navn, og båten vi sitter om bord nå ble omdøpt til MS Strømfoss.

I mai 2017 kjøpte far og datter, Jens og Signe Myhren, fartøyet. Nok en gang gikk skipet gjennom en navnendring, og fikk det stolte navnet MS Brekke. Hun ble flyttet tilbake til Halden og har nå fast plass ved Tangen Brygge.

Reiseblogg, Norge, kanalcruise, Unike Reiser

Mat og drikke serveres mens MS Brekke tar oss på smale kanaler, opp Brekkeleva. Kapteinen deler små anekdoter om den lokale industrihistorien og om hvordan tømmer i kanalen ble fløtet i mer enn 130 år.

Haldenkanalen er en del av Haldenvassdraget og strekker seg åtte mil gjennom vakkert landskap. Den ble bygd under ledelse av Engebret Soot i perioden 1852-1860, for transport av tømmer, båter og varer.

Vi ankommer Brekke sluser, Europas høyeste sammenhengende slusetrapp. Nå blir det liv i passasjerene, som trekker foran i båten for å se hevingen på nært hold.

Det klinger lett i metall og vannet drypper fra høye vegger rundt oss. Kapteinen har ikke mye plass, men navigerer med stø hånd. Slusevokteren passer på fra toppen. Sakte siger vi fremover og oppover. Så fosser vannet inn i slusen og ferden går fortere.

Sluseanlegget fra 1924 løfter oss 27 meter og etter fire slusekamre seiler vi ut på Stenselva.

Reiseblogg, Norge, kanalcruise, Unike Reiser

Turen tar oss frem til Krappeto, et nedlagt slusested. Dette må være ett av Norges mest idylliske steder, og garantert mer fotografert enn slusene selv. Knallgule hus, omgitt av høye trær, med trebenker, brygge og et sus om forgangs tider ligger det der.

Eventyret avsluttes her. MS Brekke snur og setter kursen tilbake til Tangen Brygge. Nå skal vi ned slusene igjen, og returen er en helt annen opplevelse, men like imponerende.

Reiseblogg, Norge, kanalcruise, Unike Reiser

TO FLOTTE CRUISE MED MS BREKKE
Mannskapet om bord MS Brekke tar deg med på unik reise gjennom Norges eldste kanalsystem.

Du kan velge mellom to turer: Rundcruise og Klassisk kanalcruise.
Det er også mulig med Charter tur, som egner seg utmerket for bedrifter, grupper og spesielle anledninger.

Rundcruise
MS Brekke kaster loss fra Tangen Brygge og seiler over vakre Femsjøen. Underveis passerer dere fiskeørnens enorme rede og beverdammer. På smale kanaler seiler båten inn i Brekkelva før den skal gjennom Brekke sluser. Dette er Europas høyeste sammenhengende slusetrapp.

Sluseanlegget fra 1924 løfter båten hele 27 meter gjennom fire slusekamre opp til Stenselva. Kanalferden fortsetter til idylliske Krappeto. Her snur MS Brekke for å ta slusene ned og returnere til Tangen Brygge.

Cruiset tar tre timer.
Det serveres mat og drikke om bord.

Klassisk kanalcruise
MS Brekke tar deg med på et cruise gjennom Norges eldste kanalsystem. Underveis får du oppleve Europas høyeste sammenhengende slusetrapp, Brekke sluser. Sluseanlegget fra 1924 løfter båten hele 27 meter gjennom fire slusekamre opp til Stenselva.

Turen fortsetter til idylliske Krappeto før trange kanaler og passasjer fører båten ut til sjøene Asperen og Aremark hvor den ankommer Strømsfoss sluse, en sjarmerende sluse med tømmerporter. Anlegget fra 1850 løfter båten 2,5 meter opp, til turens endepunkt, Strømsfoss kai i Aremark.

Cruiset tar fire timer.
Det serveres mat og drikke om bord.
Du kan enten bestille tur/retur med MS Brekke eller gå av i Strømsfoss. Da bestiller du buss tilbake til Tangen Brygge (Halden/Tistedal).

Reiseblogg, Norge, kanalcruise, Unike Reiser
Brekke sluser, Europas høyeste sammenhengende slusetrapp.
Reiseblogg, Norge, kanalcruise, Unike Reiser
Krappeto, Norges kanskje mest idylliske sted.
Reiseblogg, Norge, kanalcruise, Unike Reiser
Måker er en naturlig del av kanalferden.
Reiseblogg, Norge, kanalcruise, Unike Reiser
Med stø kurs inn i første sluse.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Rull til toppen